Pitäisi varmaan joskus kokeilla mainoksissa olevien harhaanjohtavuuksien, virheiden tai muuten vain tyhmyyksien hyötykäyttöä. Asiakashan kuitenkin on aina oikeassa, eikö vain? Tai ainakin käsittääkseni se, mitä mainoksessa luvataan pitää lainkin puitteissa myös tarjota.

Jonkun optikkoliikkeen -olisiko ollut instru- mainoksessa luvattiin silmälasien oston yhteydessä merkkikehykset euron kappale. Lisäksi mainoksen TV-versiossa mainittiin tuhannen merkkikehyksen valikoima. Sitten lueteltiin pienellä präntillä liikkeet ja kampanjan voimassaolo ym.

Mutta mutta... missään ei mainittu ostorajaa. Ei ollut esimerkiksi mainintaa "vain yhdet kehykset/asiakas". Tällaisen kieron pilkunviilaajalogiikan mukaanhan siis voisin kävellä instrumentariumiin, ostaa normaalit lasit (heitetään nyt hatusta vaikka hinnaksi 250€) ja lisäksi sadat kehykset 1€/kpl. Yhteishinta 350€. Missään ei edes sanota, että linssien ja kehyksien pitää olla yhteensopivat...

Pitäisi varmaan kokeilla, mitä sanovat tuosta vaatimuksesta. Voisinkohan vedota kuluttaja-asiamieheen, mikäli eivät suostu tuohon kauppaan?